СТРОИТЕЛИ - строителна техника, материали, технологии, инструментигодина XVI, брой 7, 2019

Добрият дизайн трябва да се стреми към оригиналност и функционалност

Разговор с Карим Рашид, дизайнер, част от журито на Националното съревнование за интериорен дизайн Dibla Design Awards 2019

Добрият дизайн трябва да се стреми към оригиналност и функционалност

Карим Рашид е име в световния дизайнерски бранш, което няма нужда от представяне. С повече от 4000 осъществени проекта, над 300 награди и клиенти в над 40 страни, Карим с лекова успява да е винаги актуален и вечно променящ се. Истинска стихия в света на дизайна, той е многогодишен носител на наградата Red Dot, Наградата за добър дизайн на Чикагския литературен клуб, Наградата за интериорен дизайн на годината и Наградата за индустриален дизайн на Американското дружество на индустриалните дизайнери, а неговата работа е представена в 20 постоянни колекции в галерии и музеи по целия свят. Истинска чест е за българския интериорен бранш дизайнер от неговия ранг с радост и готовност да се присъедини към състава на международното жури на Националното съревнование за интериорен дизайн Dibla Design Awards 2019. Събитието ще се проведе по традиция на 21 ноември 2019 г., като домакини отново ще бъдат доказалите се професионалисти от Sofia Event Center.

Г-н Рашид, Вие сте световноизвестен дизайнер, чиито работи са толкова разнообразни, че е трудно да се определят и категоризират. Все пак, повечето ваши произведения ги свързва смелото използване на ярки цветове и футуристични форми. Откъде се появи тази любов? Има ли нещо общо с богатото Ви културно наследство?
Спомням си безбройните предмети, които имах в спалнята си, които изиграха значителна и формираща роля в живота ми. Всички те бяха от ярко оцветена пластмаса, не непременно розови. Обожавах един огромен оранжев будилник-радио от Хауърд Милър, светлосин пластмасов настолен вентилатор от Браун, бял пластмасов касетофон Кларитон, топложълта пластмасова лампа-гъба на Картел, пластмасово бяло легло, разглобяема розова пластмасова шахматна маса. Тъй като бях вдъхновен от пластмасовите аморфни продукти в живота си, на 12-годишна възраст си боядисах стаята в жълти, огнено оранжеви, горещо розови и бели ивици. Особено ясно си спомням ярката тюркоазена винилена табуретка-куб в дневната ни. Когато бях на 16, отидох на дипломирането си в поръчков костюм от розов сатен, с розова коса и розов лак за нокти. Носех лилави платформи от велур и розов часовник.

Вие сте създал безчет проекти, от интериор, мебели, осветление, изкуство и мода, до различни видове инсталации, и дори секс-играчки и бебешки бутилки. Разкажете ни за проекта, с който се гордеете най-много, и защо.
Както при повечето творчески личности, ми е трудно да имам любими, тъй като моят ум и страст винаги са в най-новите ми проекти. Работя върху нов хотел в Рим, който ще даде нова посока за мен.

Но ако трябва да избирам продукти, гордея се с кошчето Гарбо за Умбра, което създадох през 1994 г., тъй като е на над 20 години и все още е толкова успешно; с кранчетата, които създадох за Цизал през 2007 г.; с фурните за Горенйе, тъй като те бяха първият ми пробив в електроуредите. Другият ми любим проект е часовникът Кай за Алесси. Имам всичките 12 цвята, така че ги сменям всеки ден. Те са толкова леки, толкова удобни, толкова прости и евтини, което наистина е моята мантра. Трябва да кажа, че се наслаждавам на всичко – от микро до макро, на всичко, което създава по-хубаво човешко изживяване.

Известни музеи по цял свят държат ваши работи в двадесет постоянни колекции. Според Вас, каква е тайната при създаването на вечно и влиятелно произведение?
Продуктите и мебелите трябва да се справят с нашата емоционална основа и така да увеличават масовото въображение и изживяване. Това е добрият дизайн. Един предмет е красив, когато вътрешното и външното са в синхрон. Именно тези емоционални предмети и предметите, които въплъщават нови технологии, остават вечни и ценни.

Имате доста опит като доцент по индустриален дизайн и чест гост-лектор в университети и конференции по цял свят. Кой според вас е най-важният урок, който бихте могли да дадете на младите дизайнери, тепърва започващи кариерата си?
Талантът и амбицията са от ключово значение. На младите дизайнери винаги давам съвета: бъдете умни, бъдете търпеливи, научете се да се учите, научете се да бъдете наистина практични, но проникнати от поезия, от естетика и от нови парадигми на нашия променящ се продуктов пейзаж. Трябва да намерите нови езици, нова семантика, нова естетика, да експериментирате с нов материал и поведенчески подходи. Също така, винаги помнете очевидните човешки предизвикателства пред един продукт, като чувство, лекота на използване, технологичен напредък, производствен метод, настроение, смисъл, положителна енергия и горд дух.

Не можем да не забележим множеството символи, които са навсякъде по кожата Ви и също се използват в много от вашите проекти като някакъв таен език. Какво е скритото значение зад тях и колко важно е дизайнерът да поддържа отличителен авторски стил?
Развих езика на своите „икони“ в продължение на 35 години. Започна, когато в средата на осемдесетте проектирах електрически инструменти за Блак енд Декър в САЩ. Те отказаха да отбелязват авторството на дизайнерите, така че създадох символ, който вградих в пластмасовата отливка. Това беше начин да бележа работата си, да обознача своя творчески принос. След това продължих да създавам повече символи, всеки с определен смисъл. Мога да пиша проза с тях. Символите са неезикови, следователно без предварително отреден смисъл, и всеки може да ги тълкува както сметне за добре. Красотата на абстракцията винаги ще бъде в самотълкуването и в по-висшия духовен смисъл. Думите са точни, а формите са неясни. Продължих да работя и развивам тези символи през последните 20 години и те започнаха да се превръщат в неразделна част от живота ми, дори дотам, че се татуирам два пъти годишно с тях.

Имате забележителна колекция от над 300 награди и повече от 3000 осъществени проекта. Каква е мотивацията Ви да продължите да работите и да оставате вдъхновен?
Чест е да имам толкова дълга кариера. Но все още усещам, че има толкова много да свърша, да видя, да проектирам, да преживея! Имам много да кажа и усещам, че да променим наистина света и дизайна не е въпрос само на предмети или пространство, а и на философия, виждане и общуване. Чувствам, че трябва да вдъхновявам. Това е моята цел. Аз съм проповедник на нов съвременен свят.

Ако се върнем отново към многобройните Ви награди, какво според Вас е мястото и мисията на конкурсите за дизайн? Имате ли впечатления от българския дизайн и какво очаквате от Dibla Design Awards 2019?
Благодарен съм за възможността да участвам в Dibla Design Awards 2019! Ключово е да си партнирам с организации, които популяризират дизайна като нещото, което придава крайна форма на бъдещето и културата. Добрият дизайн трябва да се стреми към оригиналност и функционалност, защото дизайнът е за ежедневието. Трябва да намерим съвместно нови езици, нова семантика, нова естетика, нови материали и поведенчески подходи. Ето как променяме света!

Прелисти броя

  • Прелисти този брой на списание СТРОИТЕЛИ

още в рубриката

Събития

Новини