Стенопис в жилищетоиндивидуални и атрактивни интериорни решенияСтенописите с комерсиален характер не са новост - виждали сме такива в ресторанти, изложбени зали, фоайета на хотели. Стенописите в дома обаче днес преживяват същинско възраждане. И ако някога, преди векове, стенописът е бил привилегия само на най-заможните хора, днес мнозина могат да си позволят да имат индивидуално изрисувана картина на стената. Някои обичат да спят под сянката на дърветата в гората, унесени от шумоленето на листата. Други мечтаят да живеят насред шумния Париж и да се любуват на силуета на Айфеловата кула всеки ден. Трети обoжават морето и жадуват за безкрайната му синева. Всичко това е възможно, поне отчасти, и вкъщи: стенописите в дома могат да създадат уникална атмосфера, потапяща обитателите в най-прекрасните обстановки, които могат да си представят.
Уникалното усещане - това е нещото, което кара все повече хора да желаят дадена стена в дома им да бъде изрисувана с образ, какъвто няма никъде другаде. От обикновена преграда стената се превръща в приказка, в игра със сетивата, в машина на времето. Тя говори за духа на обитателите на дома, за техните мечти, култура, идентичност, индивидуалност. Гостите ахват от удивление при вида на огромната картина.
Нерядко стенописите са желани, защото създават илюзията за простор. Това е характерно най-вече за пейзажите, които сякаш „отварят“ интериора към обширни поля и ливади, езера и морета, простиращи се до хоризонта. И макар че някои са склонни да смятат, че пейзаж на стената е подходящ само за големи помещения (защото може да се гледа отдалеч), специалистите са категорични, че подобна картина може да се изрисува и в малка стая, например спалня.
Друг път стенописите са търсени за създаването на дадено внушение. Ако на стената, зад дивана, грее рисуван „изглед“ към оживена улица с високи сгради, неонови реклами и пълни с хора тротоари, това създава атмосфера на динамика, „шумотевица“, оживление - вълшебството на града, който никога не спи.
Независимо дали се рисуват заради уникалността, илюзията за простор или други внушения, стенописите в дома създават същинска магия. Вярно е, че красиви изгледи върху стената могат да се постигнат и със залепването на фототапет. Но разликата е като тази между стандартната конфекция и ушития по поръчка костюм. Нещо повече: стенописът е „жива“ картина, в която художникът влага своята душа. Тя е уникална не само заради вида си, но и защото всяка точица е ръчно изработена.
Техники и материали
Класическият стенопис се създава върху прясно положена мазилка, тоест се рисува, докато тя е още мокра. Това е така нареченият „фреско“ метод (думата е италианска и означава пресен, свеж). При фреско стенописа се използват водноразтворими пигменти, които се нанасят върху тънък слой прясно поставена мазилка - още докато е съвсем мокра. Боята попива надълбоко. Това е важно, защото пигментите се фиксират в мазилката чрез химическа реакция между варовата основа и въздуха. Това прави рисунката много трайна. Също така дори известно механично увреждане (например одраскване) няма да накърни образа, защото той не е само на повърхността.
Тази техника е доста трудна и взискателна към твореца. По време на рисуването периодично се нанасят нови и нови слоеве мазилка - няколко десетки. Ако художникът се забави и основата засъхне, тя се сваля и се полага нова, за да е съвсем прясна, когато се рисува върху нея.
Стенописите, направени по фреско технология, са устойчиви и трайни и затова можем да ги видим и до днес - например стените на много от вековните катедрали. Сега обаче подобна техника се прилага рядко. Причината е не толкова в сложността на техниката, колкото във факта, че тя отнема доста време.
От около 16-ти век насам фреско стенописите отстъпват пред рисуването върху полусуха или съвсем суха стена. Подобен е и модерният подход в 21-ви век. Днес върху готова, суха и гладка мазилка се рисува както върху платно. Сега обаче творците не използват пигменти на водна основа, а боравят с модерни оцветители.
Нерядко стенописът започва с боядисване с... латекс. Някои творци намират този метод за подходящ за основа на стенните картини, защото латексовата боя е евтино решение за покриване на големи квадратури. Върху подобна база се рисува с различни бои, най-често акрилни. Творбата става готова бързо, като при всички случаи е и по-евтино от фреско технологията.
Някои съвременни творци прибягват и до употреба на аерозолни бои (спрей). Този вид боя, която е по-типична за графитите на открито, може да се прилага за постигането на някои визуални ефекти, но като цяло не предполага интензивно използване в затворено помещение.
Обичайно след завършване стенописът се покрива с лак. Все по-често за целта се търсят лаковете на водна основа, защото не излъчват летливи органични съединения. Лакът предпазва изображението от външни влияния. Според преценката на художника може да се положи и UV-защитен слой, ако има вероятност стенописът да бъде огряван от слънце (например се намира до прозорец и използваните бои не са UV-устойчиви сами по себе си).
Подготовка на основата
В много от случаите художниците, които рисуват стенописи, държат да подготвят сами стените, върху които ще творят. Сами полагат мазилката или пък работят със „свои“ майстори, които умеят да я нанесат правилно. Вече не са изключение и случаите, когато стeнописи се правят върху стени с вече налична (стара) боя. Тогава е важно да бъде почистена повърхността, да няма мазни петна и неравности.
Роля на визуалните мотиви
Много хора търсят успокояващи пейзажи за своите дневни помещения. Често желани са изгледите с воден елемент, които създават усещане за спокойствие и простор - морета и езера например. Търси се да има небе, простор, дребни фигури на летящи птици. Водни обекти и дървета са желани мотиви и за спалните, създавайки илюзия за покой и спане сред природата. В зависимост от интериора някои любители на „винтидж“ обстановката предпочитат тяхната стена да се преобрази във винарна или пък в билярдна зала. Все по-често желаещите да имат стенопис у дома търсят модернистични дизайни, например различни заигравания с геометрията. Подобни десени могат да имат 3D ефект и се съчетават лесно с мебелировката в дома. „Класика“ в домашните стенописи са апетитните картини в кухнята: сочни плодове и зеленчуци. Те създават настроение по време на приготвянето на храната. Комбинират се отлично с други „вкусни“ десени в кухнята - по пердетата, покривките или плочките.
Стенопис може да има и в банята. Тук най-често желаните мотиви са водни: реки, езера, морета и плажове с палми, понякога русалки и др. Очарователен и търсен ефект при всички тези модели е възможността рисуваните образи да се разпростират извън равнината на определената за стенописа стена. Така например един пейзаж с дървета в двата края може да се изработи така, че дърветата да „разгърнат“ клоните си и по съседните две стени и дори по тавана. Изкусните художници правят така, че благодарение на триизмерно изглеждащото дърво ъглите сякаш „изчезват“.
Не са рядкост и стенописите на таван. Те най-често търсят илюзията за открит простор над главата - синьо небе, малко облаци, понякога - леко надвесени високи сгради. Понякога за таван се търсят образи на типични архитектурни елементи, например сводове и аркади.
Стенопис + мебели
Всеки стенопис дава възможност за съчетаване на образа от стената с дизайна на мебелите и останалата част от интериора. Така например един образ на огнен залез с пламтящи оранжево-червени нюанси пасва отлично с мебелировка, доминирана от червени и пурпурни тонове - червен диван или двойка пурпурни кресла. Флорални мотиви на стената могат да се комбинират с бяло „ретро“ бюро.
Стенопис + архитектурен елемент
Класически подход, който е често харесван и днес, е съчетаването на стенопис с реален архитектурен елемент в дома. Така например арка или група каменни колони могат да обгръщат образа от стенописа. По този начин се формира „рамка“ за „гледката“. Например, един пейзаж с безкрайна морска шир може да бъде рамкиран от голям свод с две носещи колони в пясъчен нюанс.
Художествено осветление
Изкуството на архитектурата често бива подчертавано чрез силата на светлината и това важи с още по-голяма сила за стенописа. Мераклиите да превърнат своята обикновена стена в бижу посредством красиво изображение могат да отидат една крачка по-далеч и да предвидят художествено осветление за рисунката. Необходими са умерено насочени осветителни тела, които да акцентират върху образа на стената. Днес технологията на светодиодното осветление позволява насочването на светлинния поток по най-правилния начин с цел насочване на погледа към картината. Осигуряването на художественото осветление обаче означава електроинсталацията да бъде замислена още на ранен етап, при изграждането на жилището и съответната стена. Съветът на специалистите е проектът да се консултира с художника, който ще рисува стенописа. Всъщност, най-добрият вариант е творецът сам да предложи какво осветление да се монтира, къде и как, за да акцентира на творбата.
Поддръжка
Повечето стенописи, изработени с модерни материали, не изискват специална поддръжка. Те са трайни, защитени с предпазен лак. Важно е при почистването им да не се използват агресивни химикали и абразиви, защото могат да развалят боята и нейната защита.
Стенопис „на късове“
Предварителното рисуване на стенопис „на парчета“ е една от техниките, които днес художниците използват, за да създадат индивидуално изображение, без да се налага да престояват продължително време в дома на собственика. В общия случай създаването на един стенопис отнема много време - дни, седмици, а ако картината е сложна (с много дребни детайли и човешки образи), може да се рисува даже с месеци. Затова някои художници експериментират с предварително рисуване върху сглобяеми пана. Когато рисунката е готова, отделните късове се монтират към стената в дома - отнема около един ден.
По подобен начин, впрочем, е възможно да се монтира и „класически“ стенопис по технологията фреско. Предварително подготвени плочи се покриват с мазилка и върху нея се твори с водноразтворими пигменти, които попиват във варовиковия материал. След това готовите „късове“ с изображение се фиксират към стената в дома.
Технологията позволява още един интересен ефект: изработката на стенописи, които изглеждат „напукани“, загатвайки голяма възраст. Подходът е харесван при изработването на реплики на популярни стенни картини. Създава се илюзия за много стара, вековна фреско рисунка, която е „пропукана“ от вековете.
LED изображения
Модерните технологии могат да преобърнат представите за изкуство и може да се очаква светодиодните стенописи да са една от тези малки революции в творчеството. Фино управляваните диодни осветителни системи могат да послужат за подсветка или дори сами по себе си да бъдат част от изображението. Така рисунката на стената ще „грее“ - особено вечер. Технологията позволява художникът да създаде образ, който променя цветовата си палитра благодарение на променящите се тонове на LED осветлението. Например, картината на едно спокойно синьо езеро сред поляни и безкрайна небесна шир може да се промени привечер, небето да почервенее, сякаш залезът „пламти“, а водната повърхност да порозовее, сякаш отразява като огледало огненото небе. Може да се мисли за това като за гигантски LED телевизор с размера на цялата стена в дома. На практика няма ограничение какви образи ще се показват - те могат да се променят постоянно. 07/06/2020 |