СТРОИТЕЛИ - строителна техника, материали, технологии, инструментигодина XV, брой 6, 2018

Мястото на иновативните технологии в съвременния интериорен дизайн

Мястото на иновативните технологии в съвременния интериорен дизайн

Генчо Гоев, Основател на Националната платформа за интериорен и продуктов дизайн "Дибла"

Каква е ролята на иновативните технологии и какво място заемат в работата на интериорния дизайнер в процеса на изготвяне на атрактивен и функционален проект. По тази тема разговаряме с водещи специалисти по интериорен дизайн, които споделиха повече за своя опит и интересни проекти от практика си.
Изказваме и благодарностите си към Националната платформа за интериорен и продуктов дизайн "Дибла" за съдействието при подготовката на материала, за подбора и осъществяването на контакт с интервюираните дизайнери - самите те членове на Платформата.


- Какво място заемат съвременните технологии при създаването на атрактивен и функционален обществен проект?
- Представете интересен проект от практиката и реализираните в него идеи и решения.


Вече над 15 години работя в сферата на интериорния дизайн и съм автор на над 330 реализирани проекта, сред които близо 120 търговски обекти на международни марки като Boss, Pierre Cardin, Armani, Wrangler и др. Основател съм и на Националната платформа за интериорен и продуктов дизайн „Дибла“.

Ясно е, че животът и светът ни се променят все по-динамично благодарение на бързото развитие и разпространение на съвременните технологии в бита и работата на всеки от нас. За мен обаче няма по-важен и привлекателен обществен проект в кариерата ми от създаването, разгръщането и насищането със смисъл на Националната платформа за интериорен и продуктов дизайн "Дибла". И макар че огромната част от дейността й - събития от различен мащаб, ежегодни форуми, издаването на луксозен годишен каталог "Най-доброто от интериорния дизайн", връчване на ежегодни награди и излъчване на Дизайнер на годината, и др. - да се провеждат физически, в реалния свят, цялата ни работа е основана на съвременните съобщителни технологии, софтуер и др. технологични елементи, които модерният човек приема за даденост.

Разбира се, съвременният дизайн - независимо дали е обществен или не - също е невъзможен без помощта на технологиите - от производството на новаторски материи и материали, през въвеждането на модерни средства и механизми за работа, програми за създаване и онагледяване на проекта, за да си адекватен и привлекателен, трябва да ги познаваш и овладяваш, да се възползваш от тях и сам да допринасяш за по-нататъшното им развитие. В противен случай си обречен да изостанеш и - в крайна сметка - да отпаднеш от кръга на активните съвременни професионалисти.

Всеки проект има своя специфика, затова ми е трудно да откроя един. Но това, което помага за подобряване на резултата и сроковете за изпълнение, е познаването именно на съвременните технологични възможности и детайлите на предлаганите материали и изделия. Това отваря нови хоризонти за истинско творчество, позволява да предлагаш богато разнообразие, без да губиш собствения си стил.


Архитект Ирина Тамбукова, студио ИДИА
Архитект Ирина Тамбукова, студио ИДИА
Архитектурно студио ИДИА е основано през 2005 г. от мен - арх. Ирина Тамбукова. Възпитаник съм на Пловдивската Математическа гимназия, а през 2004 г. се дипломирах като магистър-архитект в Университет по архитектура, строителство и геодезия, гр. София. Междувременно специализирах жилищни сгради в Fachhochschule в гр. Щутгарт, Германия и работих като архитект в Amt fuer Hochbauten, гр. Цюрих, Швейцария. Почитател съм на семплата и изчистена архитектура, на прецизния детайл и на интегрирането на сградите в средата им хармонично и без излишна помпозност. Екипът, който създадох, е млад, амбициозен и отдаден на архитектурата и дизайна. Творческата ни цел е да съчетаваме хармонично обеми, да създаваме удобни пространства, да ги обличаме със стил, а накрая с математическа точност и чрез технически знания да ги превърнем в реалност. През годините не спираме да се усъвършенстваме, да трупаме опит и умения и да държим на безкомпромисното качество на продукта, който създаваме. Опитваме се да влагаме висок стандарт и професионализъм във всеки един наш проект, така че да се гордеем с него.

Съвременните технологии в проектирането, основно в софтуерния план, съдействат на проектантите да създадат една виртуална реалност, чрез която да се потопят в бъдещия проект по начин, по който би било иначе невъзможно. Създаването на такъв обект, независимо дали обществен или частен, освен че успява да визуализира по максимално близък начин проекта, ни дава възможност и да контролираме максимално ефективно етапа на строителството в бъдеще. Към момента ние активно работим с BIM проектиране във всички етапи. Създаваме проекта по начин, по който би се изпълнил. Това, освен че ни съдейства пространствено, ни съдейства и в чисто технически план – изваждане на количествени сметки, структуриране на спецификации, много бърза и лесна възможност за промени и ревизии.

Хотелски комплекс Grand hotel Thassos на о-в Тасос, Гърция е един от последните ни проекти, в който работихме и по интериора, и по архитектурата в частност. Това е една изцяло българска инвестиция, но е проектиран в Гърция и построен в рамките на една календарна година, като нашето студио участва в проектирането и управлението на целия строителен процес. Проектът представлява 10 хотелски секции и една обществена сграда, 170 стаи, 10 апартамента и 2 самостоятелни вили. Архитектурата и интериорите са решени в средиземноморски стил, като стаите са проектирани в два основни варианта - сиво, синьо и бежаво. Апартаментите са облечени с камък - мрамор, който е добит от самата строителна площадка, а всички мебели са изработени от дъб. В общите части е залагано на различни концепции за различните функционални зони - лоби, ресторант и рецепция. В проекта участваха водещи български изпълнители - DIEM, Buldecor, IKIS, Domko.


Архитект Юлиян Пиперов, studiopiperov
Архитект Юлиян Пиперов, studiopiperov
Работя като архитект вече почти 25 години, пет от които 2000-2005 г. като водещ проектант в Bonstra Architects /сега Bonstra Hairsign Architects/ във Вашингтон ДС, САЩ. Проектите ми в Америка – театър и две многофамилни жилищни сгради бяха отличени с общо четири годишни награди на American Institute of Architects. След завръщането ми в България основах studiopiperov и портфолиото ни е изключително разнообразно – градоустройство, архитектура и интериорен дизайн. Проектите варират - Simeonovo River Park - жилищен комплекс с 200 луксозни къщи, пазар за цветя за Столична община, корпоративните интериори на TELUS, фитнесите на Атлетик. Същевременно проектираме и интериори на апартаменти 60 кв.м. като смяната на мащаба ни действа освежаващо. Работата на студиото ми беше представена заедно с още седем архитектурни бюра в българския павилион на първото, и за жалост последно за сега, участие на венецианското архитектурно биенале през 2008 г. – най-престижния архитектурен форум в света.

Съвременните технологии са помощно средство, което прави работата ни по-бърза и прецизна. Вече много години работим с CAD програми и визуализираме триизмерно проектите си. За съжаление в днешно време понякога фотореалистичните визуализации се превръщат в самоцелни красиви картинки и отнемат от магията на архитектурата – ограбват изненадата от преживяването на една сграда или пространство, когато е завършено. Компютърът не е заместител на вдъхновението и таланта. Пример за това е австралийският архитект Glenn Murkutt - носител на Pritzker, който работи сам и чертае проектите си на ръка. Е, да - за да ви проектира къща се чака три години.

Проектът, който представям, е жилищен интериор на апартамент 240 кв.м. Още на проектно ниво в него заложихме софистицирана сградна автоматизация, реализирана впоследствие от Ambitio. Осветление, отопление, климатизация, движение на щори и пердета, аудио-визуална техника са изцяло автоматизирани. Това опростява контрола им, спестява разходи и позволява дистанционно управление и отчитане. Обикновено, когато правим високобюджетен интериор, осветлението се осъществява от множество различни източници, голяма част от които димируеми. На човек му трябва половин година, за да запомни кой ключ коя лампа пали. В този проект ключовете са сценични – в една конзола има четири сцени, които се програмират от нас и фирмата за автоматизация с фина настройка на всяко тяло. Специално за този интериор разработихме и мебелната система Harmonica – параван, конзола, тотем, етажерка. Производството им от фирма Икис е комбинация от лазерно рязане с лазер на отвори в лист ламарина и прецизно ръчно сгъване на upcant, за да се получат перфектните метални „хармоники", които се нанизват една в друга. Този продукти биха били невъзможни за реализация без съвременните цифрови машини за рязане на метал.

Прелисти броя

  • Прелисти този брой на списание СТРОИТЕЛИ

още в рубриката

Събития

Новини